זמני יציאת שבת: מה קורה לפני ואחרי יציאת השבת

זמני יציאת שבת

זמני יציאת שבת: מה קורה לפני ואחרי יציאת השבת. שבת, יום המנוחה השבועי ביהדות, מתחילה ביום שישי עם שקיעת החמה ומסתיימת במוצאי שבת בצאת הכוכבים. יציאת השבת מסמנת את סיום היום הקדוש והמעבר לשבוע החדש. במאמר זה נסקור את זמני יציאת השבת, מה עושים לפני ואחרי יציאתה, ואת המנהגים הקשורים להבדלה.

זמני יציאת השבת

צאת הכוכבים: יציאת השבת מתרחשת בצאת הכוכבים, כלומר כאשר ניתן לראות שלושה כוכבים בשמיים לאחר שקיעת החמה. זמן זה נמשך בדרך כלל כ-45 דקות עד שעה לאחר השקיעה, בהתאם למיקום הגיאוגרפי ולעונות השנה. ניתן לבדוק את זמני יציאת השבת המדויקים בלוחות שנה יהודיים, אתרי אינטרנט ואפליקציות ייעודיות.

מה עושים לפני יציאת השבת

סעודה שלישית (סעודת מלווה מלכה): לפני יציאת השבת, נהוג לקיים סעודה שלישית, המכונה גם "סעודת מלווה מלכה". סעודה זו נערכת בשעות אחר הצהריים של שבת וכוללת מנות קלות כמו לחם, דגים, סלטים ושתייה. הסעודה מלווה בשירים ודברי תורה, ומהווה הזדמנות נוספת ליהנות מהקדושה והשלווה של השבת.

תפילת מנחה וערבית: בסוף היום, מתפללים תפילת מנחה של שבת, ולאחר מכן תפילת ערבית של מוצאי שבת. תפילת ערבית כוללת את תפילת "אתה חוננתנו", בה מבקשים מאת ה' חכמה ובינה לשבוע החדש, ומזכירים את ההבדלה בין קודש לחול.

מנהגי הבדלה לאחר יציאת השבת

טקס ההבדלה: לאחר צאת הכוכבים עורכים את טקס ההבדלה. הטקס שמסמן את סיום השבת והמעבר לשבוע החדש. טקס ההבדלה כולל ארבע ברכות עיקריות:

ברכה על היין: "בורא פרי הגפן" – מברכים על כוס יין, המסמל את השמחה והקדושה של השבת.

מברכים על הבשמים: "בורא מיני בשמים" – מברכים על הבשמים, כדי להחזיר את הרוחניות של השבת לנפש באמצעות ריח נעים.

ברכה על האש: "בורא מאורי האש" – מברכים על נר הבדלה עם שני פתילים, שמסמל את האור והחום של השבת.

ברכת ההבדלה: "המבדיל בין קודש לחול" – מברכים על ההבדלה בין השבת לימות החול, ומבקשים מה' שיחונן אותנו בשבוע החדש.

מנהגי מוצאי שבת: לאחר ההבדלה, רבים נוהגים לשיר שירי מוצאי שבת ולקרוא את פרק "ויהי נועם" ו"סדר קדושה דסידרא". אלו תפילות וברכות שמטרתן להמשיך את הקדושה של השבת אל תוך השבוע החדש.

ברכה על הבשמים במוצאי שבת: איזה בשמים?

מוצאי שבת הוא זמן מיוחד שבו נפרדים מהשבת הקדושה ומקבלים את השבוע החדש. חלק בלתי נפרד מההבדלה הוא ברכה על הבשמים. אך אילו בשמים מומלצים לברכה זו?

המשמעות והסמליות של הבשמים

הברכה על הבשמים: הבשמים במוצאי שבת הם סמל לנחמה ולהנאה רוחנית לאחר סיום השבת. על פי המסורת, ריח הבשמים מחזיר את הנפש לקדמותה לאחר שאיבדה את הנפש היתרה שנכנסת בשבת.

הברכה עצמה: הברכה הנאמרת על הבשמים היא "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם בורא מיני בשמים." הברכה מתייחסת למגוון סוגי בשמים שניתן להשתמש בהם.

אילו בשמים מתאימים להבדלה?

עשבי בשמים: צמחים ריחניים כמו הדס, מנטה, לבנדר, מרווה ועוד. ניתן להשתמש בעשבי בשמים טריים או יבשים, וניתן לגדל אותם בבית לשימוש קבוע.

תבלינים ריחניים: תבלינים כמו קינמון, ציפורן, הל ואניס מתאימים לברכה על הבשמים. ניתן להכין שקית קטנה עם תערובת של תבלינים ריחניים ולהשתמש בה במהלך ההבדלה.

שמנים אתריים: בקבוקי שמן אתרי בריחות שונים כמו לימון, רוזמרין, אורן ואקליפטוס. ניתן לטפטף כמה טיפות על פיסת כותנה או בד ולהשתמש בה במהלך הברכה.

פרחים ריחניים: פרחים כמו ורדים, יסמין, נרקיס ושושנים מתאימים גם הם לברכה. ניתן להשתמש בפרחים טריים או יבשים, ולשמור אותם לשימוש חוזר.

הדס: אחד הצמחים הנפוצים ביותר לשימוש בהבדלה הוא ההדס. ההדס מסמל את הקדושה והטהרה, והוא קל להשגה ולטיפול.

ברכת הבשמים היא חלק חשוב מטקס ההבדלה במוצאי שבת. מטרת הברכה להחזיר את הנפש לקדמותה לאחר סיום השבת. ישנם סוגים רבים של בשמים שניתנים לשימוש, כולל עשבי בשמים, תבלינים ריחניים, שמנים אתריים ופרחים. כל סוג בשמים מוסיף ריח נעים ואווירה רוחנית לטקס ההבדלה.

החזרה לשגרה לאחר יציאת השבת

מלאכות חול: לאחר ההבדלה, ניתן לחזור למלאכות החול שנאסרו בשבת, כמו הדלקת חשמל, כתיבה ובישול. המהלך הזה מסמל את המעבר מהקדושה והרוחניות של השבת לשגרת היום-יום.

הכנה לשבוע החדש: רבים משתמשים במוצאי שבת כהזדמנות להתכונן לשבוע החדש. זה זמן הערכות פרטית ומשפחתית, כולל הכנת הילדים לבית הספר. בנוסף, לתכנן את השבוע הקרוב מבחינת עבודה ומטלות ביתיות.

בילוי משפחתי: מוצאי שבת הוא זמן נפלא להמשך הבילוי המשפחתי. אחרי סעודת מלווה מלכה, אפשר לצאת לטיול , לצפות בסרט משפחתי או לשחק משחקי קופסה יחד.

יציאת השבת

זמני יציאת השבת מסמלים את סיום יום המנוחה והקדושה ואת המעבר לשבוע החדש. ההכנות לפני יציאת השבת, טקס ההבדלה והחזרה לשגרה מהווים חלק חשוב במסורת היהודית. שמירת המנהגים הללו מוסיפה עומק ומשמעות לחיי היום-יום. כמו כן, מאפשרת להתחיל את השבוע ברוגע ובתחושת התחדשות.

No comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *